Autor Wątek: MZK Kędzierzyn-Koźle - czerwonym autobusem przez miasto  (Przeczytany 6212 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

admin

MZK Kędzierzyn-Koźle - czerwonym autobusem przez miasto
« dnia: 06 - Wrzesień - 2012 - 19:05:43 »


Czerwonym autobusem przez miasto
Początki MZK w Kędzierzynie - Koźlu Sp. z o.o. sięgają 1967 roku, gdy w odpowiedzi na potrzeby lokalnej ludności i dużą zależność samodzielnych wtedy miejscowości: Kędzierzyna, Koźla, Kłodnicy oraz Sławięcic narodziła się koncepcja utworzenia komunikacji miejskiej. Szybko rozwijający się przemysł chemiczny i maszynowy wymagał zorganizowania transportu zbiorowego dla mieszkańców. Działająca już wówczas Państwowa Komunikacja Samochodowa nie była w stanie sprostać stale rosnącej liczbie pasażerów, dlatego w sierpniu 1968 zapadła decyzja o powołaniu komunikacji miejskiej.

Po pokonaniu szeregu barier 1 maja 1969 roku na ulice wyjechał pierwszy tabor - osiemnaście autobusów marki San H-100. Uruchomione zostały trzy linie o łącznej długości 40 km, obsługujące Kędzierzyn, Koźle, Koźle Rogi, Kłodnicę, Azoty, Kuźniczki oraz Blachownię.

Szczytowym pod względem liczby posiadanych autobusów i przewiezionych pasażerów był rok 1985 - posiadaliśmy wówczas 80 autobusów, a z naszych usług skorzystało ponad 28 mln osób. W chwili obecnej obsługujemy 11 linii o łącznej długości 160 km. Dysponujemy 46 autobusami, którymi rocznie przewozimy ok. 8,5 mln osób. Mniejsza liczba pasażerów w stosunku do lat ubiegłych spowodowana jest głównie zarobkowymi wyjazdami mieszkańców Kędzierzyna - Koźla za granicę oraz wysokim stopniem zmotoryzowania lokalnego społeczeństwa.

W ciągu przeszło 43 lat istnienia MZK nasz tabor stanowiły autobusy: wspomniane już Sany H-100, Autosany: H9-35, H6, Jelcze PR-110, Jelcze: M-11, MB-121. Dziś mieszkańców Kędzierzyna - Koźla wożą: Ikarusy 260 - pierwsze w naszej flocie autobusy z automatyczną skrzynią biegów; Ikarusy 280 – autobusy przegubowe; mimo średniego komfortu jazdy niezastąpione w godzinach szczytu i na liniach z dużym „obłożeniem”; Ikarusy 415 oraz 412; MAN-y NL 222 i NL 223 – pierwszy nasz tabor niskopodłogowy; nowoczesne, niskopodłogowe Solarisy Urbino 12 oraz  tzw. „małe” autobusy - Kapeny Cacciamali i SOR-y BN 8,5.

W 2010 roku, dzięki pozyskaniu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 - 2013, udało się wymienić część wysłużonego, nieekonomicznego taboru na nowy, spełniający wysokie normy ekologiczne EURO 5 i EEV. Są to kolejne Solarisy Urbino 12 (8 sztuk) oraz autobusy klasy midi SOR-y BN 8,5 z obniżoną częścią podłogi (8 sztuk). Mając na względzie stałe podnoszenie komfortu jazdy pasażerów zakupujemy tylko autobusy niskopodłogowe.


Źródło: MZK K-Koźle


 

Offline Uter

  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Śródmieście
Odp: MZK - autobusem przez miasto...
« Odpowiedź #1 dnia: 07 - Wrzesień - 2012 - 13:43:14 »
"Mając na względzie stałe podnoszenie komfortu jazdy pasażerów zakupujemy tylko autobusy niskopodłogowe." - Ludzie co za propaganda!!! Takie są wymogi unijne!!!
 

Offline solaris150

  • Wiadomości: 48
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: MZK - autobusem przez miasto...
« Odpowiedź #2 dnia: 07 - Wrzesień - 2012 - 14:49:13 »
"Mając na względzie stałe podnoszenie komfortu jazdy pasażerów zakupujemy tylko autobusy niskopodłogowe." - Ludzie co za propaganda!!! Takie są wymogi unijne!!!
Może ta wypowiedź jest w imieniu Unii ?
Może mi ktoś pokazać gdzie występuje taki przepis że musi być autobus niskopodłogowy??
 

Offline bodzio2

Odp: MZK - autobusem przez miasto...
« Odpowiedź #3 dnia: 07 - Wrzesień - 2012 - 15:25:23 »
solaris150
Autobus oczywiście nie musi być (niskopodwoziowy), dlatego UE mając na uwadze to że wejście, oraz wyjście do autobusu niskopodwoziowego, jest o wiele bardziej komfortowe, niż np. starych typach autobusów - gdzie stopnie były bardzo wysokie, i czasem matki z wózkami, oraz O.N miały duże problemy, aby móc wsiąść do takiego autobusu, lub wysiąść.

UE - współfinansuje zakup autobusów (niskopodwoziowych), i też wymaga, aby korzystanie z nich było jak najmniej uciążliwe dla pasażera.

Właściwie to dzięki UE, mamy teraz w naszym mieście większość nowych autobusów, na które by miasto na pewno nie było stać.
 

Offline Matfij

  • Wiadomości: 1660
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Śródmieście
Z kart historii
« Odpowiedź #4 dnia: 05 - Marzec - 2013 - 11:07:51 »
Pierwszą komunikacją zajmowali się pocztowcy
Kozielscy pocztowcy nie tylko zajmowali się doręczaniem i ekspedycją przesyłek. Od 1907 roku do wybuchu II wojny światowej, zajmowali się również transportem zbiorowym mieszkańców Ziemi Kozielskiej.



Pierwsze żółte autobusy woziły pasażerów spod budynku pocztowego do Pawłowiczek. Sukcesywnie też uruchomiono kolejne linie, w tym do Kędzierzyna, Zalesia, Kotlarni, Łanów oraz Rogów. Ceny biletów za przejazdy na trasach podmiejskich wahały się w granicach od 30 do 120 fenigów.

Najwięcej chętnych do podróżowania było na trasie Koźle - Kędzierzyn. W związku z tym uruchomiono 11 kursów autobusowych. Średnio co półtorej godziny przewoziły one pasażerów przez Koźle Port i Kłodnicę do stacji kolejowej na Lindenstrasse (ob. aleja Jana Pawła II) w Kędzierzynie. Pierwszy kurs autobusowy rozpoczynał się o godzinie 5.50, a ostatni autobus zjeżdżał z trasy o godz. 21.50. Oprócz tego w poniedziałki i piątki, 45 min. po północy ruszał spod poczty autobus nocny. Po zabraniu pasażerów z Kędzierzyna powracał do Koźla o godz. 1.20. Opłata za taki przejazd wynosiła 1 markę i 20 f.

W 1908 roku ruszyła pierwsza miejska linia autobusowa, prowadząca od poczty przy Rogauerstrasse (ob. Łukaszewicza) do stacji kolejowej znajdującej się na końcu Banhofstrasse (ob. ulica Piastowska). Pięć kursów autobusowych zsynchronizowanych było z przyjazdami i odjazdami pociągów pasażerskich. Za bilet normalny, konduktor kasował w wówczas 30 f., a za ulgowy o 10 fenigów mniej.
 

Offline bodzio2

Odp: Z kart historii
« Odpowiedź #5 dnia: 05 - Marzec - 2013 - 13:03:26 »
Historia „czerwonych autobusów” w Kędzierzynie – Koźlu
Początki MZK w Kędzierzynie - Koźlu Sp. z o.o. sięgają 1967 roku, gdy w odpowiedzi na potrzeby lokalnej ludności i dużą zależność samodzielnych wtedy miejscowości: Kędzierzyna, Koźla, Kłodnicy oraz Sławięcic narodziła się koncepcja utworzenia komunikacji miejskiej. Szybko rozwijający się przemysł chemiczny i maszynowy wymagał zorganizowania transportu zbiorowego dla mieszkańców. Działająca już wówczas Państwowa Komunikacja Samochodowa nie była w stanie sprostać stale rosnącej liczbie pasażerów, dlatego w sierpniu 1968 zapadła decyzja o powołaniu komunikacji miejskiej.

Początki nie były łatwe. Szczególnie wiele trudności sprawiło zabezpieczenie odpowiednio dużego terenu pod bazę zakładu. Ostatecznie wytypowano miejsce przy ulicy Kozielskiej po byłej przetwórni owoców z założeniem, że jest to rozwiązanie tymczasowe. Warunki były prowizoryczne – z braku miejsca autobusy stacjonowały wzdłuż ulicy Tartacznej i na Placu Wolności, a zaplecze techniczne stanowiła jedna hala z czterema krótkimi kanałami - nieogrzewana, pozbawiona wyciągu spalin, z bardzo skąpym wyposażeniem narzędziowym. Sprawne działanie ówczesnego zaplecza technicznego było zasługą niezwykle zaangażowanej załogi, która braki sprzętowo - narzędziowe nadrabiała zaradnością oraz zadziwiającą nieraz pomysłowością.

Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4ScanCCF20120622_0000.jpg height=367

Po pokonaniu szeregu barier 1 maja 1969 roku na ulice wyjechał pierwszy tabor - osiemnaście autobusów marki San H-100. Uruchomione zostały trzy linie o łącznej długości 40 km, obsługujące Kędzierzyn, Koźle, Koźle Rogi, Kłodnicę, Azoty, Kuźniczki oraz Blachownię.

Opis: C:UsersEwaBDesktopzdj. autosan.jpg height=428   
Kiedy okazało się, że zrezygnowano z budowy nowej bazy, rozpoczęto rozbudowę i modernizację dotychczasowej. Znowu nieoceniona załoga stanęła na wysokości zadania – kierowcy, konduktorzy i mechanicy  ruszyli do prac budowlanych, hydraulicznych i murarskich (nawet ówczesna prasa rozpisywała się na temat ofiarności ochotników czynu społecznego z MPK). Powiększono plac postojowy, dzięki czemu autobusy mogły wreszcie stacjonować w jednym miejscu.

Własnymi siłami przebudowano halę warsztatową, przystosowano kolejne obiekty pod stanowiska kanałowe oraz wybudowano i wyposażono myjnię z odstojnikiem, i stację diagnostyczną. Kolejnym przedsięwzięciem była budowa dyspozytorni, w której do dziś mieszczą się pomieszczenie dyspozytora, zaplecze działu eksploatacji oraz zaplecze socjalne kierowców.

W 1992 roku modernizacji doczekała pochodząca z początku XX wieku kotłownia parowa - stara instalacja zastąpiona została nowoczesną, ekologiczną, zasilaną olejem opałowym. W kolejnych latach w miarę możliwości modernizowano siedzibę administracji oraz   plac manewrowy. Stacja paliw, dziś wyposażona w bezobsługowy elektroniczny system tankowania, początkowo składała się z jednego zbiornika paliwa o pojemności 15 tys. litrów i dystrybutora obsługiwanego ręcznie.

Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4ScanCCF20120627_0000.jpg height=476

Szczytowym pod względem liczby posiadanych autobusów i przewiezionych pasażerów był rok 1985 - posiadaliśmy wówczas 80 autobusów, a z naszych usług skorzystało ponad 28 mln osób. W chwili obecnej obsługujemy 11 linii o łącznej długości 160 km.

Dysponujemy 46 autobusami, którymi rocznie przewozimy ok. 8,5 mln osób. Mniejsza liczba pasażerów w stosunku do lat ubiegłych spowodowana jest głównie zarobkowymi wyjazdami mieszkańców Kędzierzyna - Koźla za granicę oraz wysokim stopniem zmotoryzowania lokalnego społeczeństwa.

W ciągu przeszło 43 lat istnienia MZK nasz tabor stanowiły autobusy: wspomniane już Sany H-100, Autosany: H9-35, H6, Jelcze PR-110, Jelcze: M-11, MB-121. Dziś mieszkańców Kędzierzyna - Koźla wożą: Ikarusy 260 - pierwsze w naszej flocie autobusy z automatyczną skrzynią biegów; Ikarusy 280 – autobusy przegubowe; mimo średniego komfortu jazdy niezastąpione w godzinach szczytu i na liniach z dużym „obłożeniem”; Ikarusy 415 oraz 412; MAN-y NL 222 i NL 223 – pierwszy nasz tabor niskopodłogowy; nowoczesne, niskopodłogowe Solarisy Urbino 12 oraz  tzw. „małe” autobusy - Kapeny Cacciamali i SOR-y BN 8,5.

Opis: C:UsersEwaBDesktopikr 415.jpg height=413


Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4ScanCCF20120717_0000.jpg height=347

W 2010 roku, dzięki pozyskaniu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 - 2013, udało się wymienić część wysłużonego, nieekonomicznego taboru na nowy, spełniający wysokie normy ekologiczne EURO 5 i EEV. Są to kolejne Solarisy Urbino 12 (8 sztuk) oraz autobusy klasy midi SOR-y BN 8,5 z obniżoną częścią podłogi (8 sztuk). Mając na względzie stałe podnoszenie komfortu jazdy pasażerów zakupujemy tylko autobusy niskopodłogowe.

Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4ScanSOL PODPIS.jpg height=440

Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4Scansor 6.jpg height=187 SOR BN 8,5

Poprzez stopniowe eliminowanie wyeksploatowanego taboru realizujemy również założenia z zakresu ekologii. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań przy konstrukcji autobusów powoduje, że ich parametry techniczne są bardziej przyjazne dla środowiska - istotny jest zwłaszcza  jak najniższy poziom emisji spalin.

Opis: C:UsersEwaBPicturesControlCenter4Scankapena.jpg height=361 

Z biegiem lat zmieniała się forma organizacyjna i nazwa przedsiębiorstwa. W okresie od 1 października 1979 roku do 30 września 1983 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji wchodziło w skład Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Opolu. 1 października 1983 roku znowu stało się samodzielną jednostką.

W listopadzie 1991 roku ponownie powołany został Miejski Zakład Komunikacyjny, jako zakład budżetowy podlegający bezpośrednio Radzie Miasta. W dniu 1 października 2011 roku zakład budżetowy został przekształcony w spółkę prawa handlowego pod nazwą Miejski Zakład komunikacyjny  w Kędzierzynie- Koźlu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.



Źródło: mzkkk.pl
 

Offline solaris150

  • Wiadomości: 48
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Z kart historii
« Odpowiedź #6 dnia: 05 - Marzec - 2013 - 21:50:00 »
Pierwszą komunikacją zajmowali się pocztowcy
Kozielscy pocztowcy nie tylko zajmowali się doręczaniem i ekspedycją przesyłek. Od 1907 roku do wybuchu II wojny światowej, zajmowali się również transportem zbiorowym mieszkańców Ziemi Kozielskiej.
Heh, powiem szczerze że wcześniej nic na ten temat nie wiedziałem, a wiadomo gdzie się znajdowała baza oraz jakie autobusy woziły mieszkańców??
 

Offline Matfij

  • Wiadomości: 1660
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Śródmieście
Odp: Z kart historii
« Odpowiedź #7 dnia: 05 - Marzec - 2013 - 23:25:02 »
Niestety nie ma nic więcej konkretnego - informację o pocztowcach pozyskałem przez przypadek.
 

Offline solaris150

  • Wiadomości: 48
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: MZK Kędzierzyn-Koźle - czerwonym autobusem przez miasto...
« Odpowiedź #8 dnia: 06 - Marzec - 2013 - 21:26:12 »
A zobaczcie już w tamtych czasach istniała komunikacja nocna ;)  Swoją drogą w niemieckim narodzie do dziś zachował się sposób synchronizacji, w firmie, której pracuję w Niemczech również mamy z synchronizowane kursy z pociągiem oraz z innymi autobusami.

Może na poczcie lub w kościele będą mieli jakieś inne informacje na ten temat ? :)
 

Offline Matfij

  • Wiadomości: 1660
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Śródmieście
Odp: MZK Kędzierzyn-Koźle - czerwonym autobusem przez miasto...
« Odpowiedź #9 dnia: 06 - Marzec - 2013 - 21:28:34 »
Prędzej na Poczcie...